تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

میزان تاثیر معدل در کنکور 1403 و چگونگی محاسبه آن

کنکور یک آزمون سرنوشت‌ساز است و همواره یکی از مراحل مهم و اثربخش زندگی تحصیلی دانش‌آموزان بوده و هست! در سال‌های اخیر، شاهد تغییرات جدیدی از نحوۀ پذیرش دانشجویان برای ورود به دانشگاه از طریق کنکور بوده‌ایم که توجه دانش‌آموزان، والدین و معلمان را به خود جلب کرده است. این تغییر همان تاثیر معدل در کنکور 1403 است. این تصمیم که از سوی سازمان سنجش اتخاذ شده است، مزایای بسیاری دارد که از ‌جملۀ آن، افزایش عدالت در کنکور و نیز ارتقاء کیفیت یادگیری در دوران دبیرستان است. ادامه مطلب را از دست ندهید تا اطلاعات مفیدی را درباره این آزمون مهم و قوانین جدید آن در اختیارتان بگذاریم.

نحوه تاثیر معدل در کنکور 1403

همیشه میزان تاثیر معدل در آزمون نهایی کنکور در سال‌های متفاوت تغییر می‌کند؛ اما طبق مصوبه سازمان سنجش مربوط به سال 1403، میزان تاثیر معدل در کنکور، 50 درصد درنظر گرفته شده است؛ بنابراین شما باید هر سال، اطلاعیه‌های سازمان سنجش را به‌خوبی بررسی کنید. با توجه به اثرگذاری همۀ دروس نهایی در آزمون، لازم است که دانش‌آموزان پایه دوازدهم، برای کسب نمرات عالی در دروس عمومی و اختصاصی تمرکز کنند تا تاثیر مثبتی بر رتبه نهایی کنکور داشته باشند.

لازم است بدانید تاثیر معدل در کنکور زبان، 28 درصد است. همچنین تاثیر معدل در کنکور ارشد نیز در دانشگاه‌های سراسری و آزاد کاملاً متفاوت است و سازمان سنجش به هر یک از دانشگاه‌ها، ضریب خاصی را اختصاص می‌دهد.

تاثیر معدل نظام جدید با کنکور

تاثیر معدل و نیز سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور نظام جدید برای رشته‌های علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی به‌‎طور قطع، 50 درصد است. در واقع معدل کتبی دانش‌آموز، طبق نمراتی که در امتحانات نهایی خود به‌دست می‌آورند، در کنکور دو مرحله‌ای نظام جدید که هم در اردیبهشت و هم در تیر ماه برگزار می‌شود، تاثیر 50 درصدی خواهد گذاشت.

تاثیر معدل دیپلم غیر مرتبط با کنکور

برای بسیاری از متقاضیان که می‌خواهند با دیپلم غیرمرتبط در کنکور سراسری شرکت کنند، این سؤال پیش می‌آید که معدل آن‌ها در کنکور تا چه اندازه اثرگذار خواهد بود؟ در پاسخ باید گفت که آن دسته از افرادی که رشته دیپلم آن‌ها با رشته مورد نظر برای کنکور سراسری یکسان نیست، فاقد سابقه تحصیلی محسوب می‌شوند و نمره‌ای برابر صفر برایشان در نظر گرفته خواهد شد.

این افراد برای اینکه بتوانند شانس قبولی نسبتاً برابر با سایر داوطلبان داشته باشند، می‌توانند در امتحانات نهایی دانش‌آموزان سال دوازدهم شرکت کنند و به اصلاح و تغییر معدل خود بپردازند. با این روش تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در رتبه کنکور 1403 اعمال خواهد شد.

تاثیر معدل نظام قدیم با کنکور

بی‌شک، میزان تاثیر معدل در کنکور 1403 برای داوطلبان با دیپلم نظام قدیم تفاوت دارد. برای نظام قدیم، معدل دیپلم و معدل پیش‌دانشگاهی، هر دو اثر گذار هستند. معدل دیپلم با توجه به نمرات دروس سال سوم دبیرستان و آزمون‌های پایان ترم و امتحانات نهایی سال سوم محاسبه می‌شود و به‌میزان 25 درصد در کنکور 1403 تاثیر قطعی دارد. معدل پیش‌دانشگاهی نیز به‌عنوان یکی از معیارهای اصلی برای ورود به دانشگاه است و 5 درصد در کنکور سراسری تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین در مجموع، تاثیر مثبت و قطعی سوابق تحصیلی نظام قدیم، 30 درصد خواهد ‌بود. 

لازم به ذکر است که در دیپلمه‌های نظام قدیم مربوط به سال‌های 1391 تا 1397، سوابق تحصیلی، معدل دیپلم و پیش‌دانشگاهی در کنکور 1403 لحاظ می‌شود؛ اما کسانی که در سال‌های بین 1384 تا 1390 دیپلم خود را اخذ کرده‌اند، تنها سابقه تحصیلی دیپلم برایشان درنظر گرفته می‌شود و سال پیش‌دانشگاهی به‌سبب عدم برگزاری امتحانات نهایی، تاثیری ندارد.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1403

از سال 1404 اعلام شد که تاثیر معدل بر کنکور 1404 تاثیر قطعی است؛ اما منظور از تاثیر قطعی معدل در کنکور چیست؟ پیش‌از کنکور 1402 تاثیر سوابق تحصیلی به‌صورت مثبت بود نه منفی. یعنی اگر با تلفیق معدل و رتبه کنکور، نتیجه نهایی، روند نزولی پیدا‌ می‌کرد؛ بنابراین معدل را درنظر نمی‌گرفتند و تنها ملاک قبولی دانشگاه، همان رتبه اصلی بود و تنها سوابق تحصیلی و معدل کسانی اعمال می‌شد که رتبه نهایی، شانس قبولی در دانشگاه را افزایش دهد. 

طبق مصوبه جدید، معدل امتحانات نهایی، چه باعث تغییر مثبت شوند و چه تغییرات منفی، در رتبه اعمال می‌شوند و در رتبه نهایی نقش مهمی خواهد گذاشت. 

نمونه کارنامه تاثیر معدل در کنکور

تاثیر نمرات درس عمومی در کنکور 1403

زمانی که از تاثیر 50 درصدی معدل برای آزمون سراسری صحبت می‌کنیم، باید بگوییم که این درصد از میزان اثرگذاری نمرات دروس عمومی و دروس تخصصی به‌‎طور مجزا تشکیل شده است که این مقدار نسبت به سال پیش، افزایش یافته است. دروس عمومی نسبت به دروس تخصصی، درصد تاثیرگذاری بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند. 

تاثیر نمرات دروس تخصصی در کنکور 1403

تاثیر معدل در کنکور 1402 و 1403 مربوط به دروس تخصصی، کمتر از دروس عمومی است؛ اما آنچه انتظار می‌رود این است که تاثیر معدل در کنکور 1403 و سال‌های آینده، تا 60 درصد افزایش یابد، به‌طوری که دروس تخصصی و عمومی، هر دو دارای تاثیر یکسان 30 درصدی باشند که این موضوع می‌تواند خبر خوبی برای بسیاری از دانش‌‌آموزان پرتلاش باشد. 

جدول زیر، میزان تاثیر هر درس در طی 2 سال متوالی را به شما نشان می‌دهد. 

 

درصد تاثیر معدل دروس عمومی و تخصصی در کنکور
سال دروس عمومی دروس تخصصی جمع
1402 26 14 40
1403 28 22 50

 

تاثیر معدل در کنکور 1401 و 1402 به میزان 40 درصد اعمال شده است.

 

سخن پایانی

مزایای تاثیر قطعی 50 درصد تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ این است که با این استراتژی، دانش‌آموزان انگیزه بیشتری برای تلاش مستمر در طول دوران تحصیلی دبیرستان پیدا می‌کنند و به‌طور جدی‌تری به تحصیل می‌پردازند. علاوه‌براین، فشار روانی و استرس ناشی از کنکور تا حد زیادی از دوش محصلان برداشته می‌شوند تا اینکه بخواهند کنکور تک مرحله‌ای بدهند و عوامل متعدد و خارجی زیادی، نتیجه را برخلاف تلاش دانش‌آموز رقم بزنند. از جمله معایب این روند، عدم تطابق شرایط در مدارس مختلف است؛ زیرا همۀ دانش‌آموزان با یک کیفیت در مدارس آموزش نمی‌بینند و برای حکم‌فرمایی عدالت، لازم است ابتدا به نظارت و سپس هماهنگی و استانداردسازی سطح آموزش در تمامی مدارس اقدام شود.

 

پرسش و پاسخ

  • کدام داوطلبان مشمول سوابق تحصیلی هستند؟

داوطلبان رشته‌های نظری که دیپلم خود را از سال 1384 به بعد و مدرک پیش‌دانشگاهی را از سال 1391 به بعد گرفتند، مشمول سوابق تحصیلی هستند.

  • فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور

فرمول نحوه محاسبه و تاثیر معدل در کنکور 1403 را با یک مثال ساده بیان می‌کنیم که کاملاً قابل درک باشد. اگر تراز دانش‌آموزی در درس ریاضی 8000 شده باشد و نمره نهایی او نیز در درس ریاضی 19 شود با فرض اینکه تراز نمره 19، 9000 باشد، تراز نهایی با توجه به تاثیر 50 درصدی، از فرمول زیر به‌دست می‌آید:

تراز نهایی کنکور و تراز معادل نمره هر درس را به‌‎طور جداگانه در 50 درصد ضرب می‌کنیم. در نهایت با جمع دو عدد به‌دست‌آمده، تراز نهایی دانش‌آموز با تاثیرگذاری معدل به‌دست می‌آید. 

8500= 4000 + 4500 = (50%× 8000) + (50%× 9000) = تراز نهایی

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا