معدل برای رشته تجربی

حداقل معدل برای رشته انسانی

رشته انسانی، با ابعاد مختلف و جالب‌توجهی که دارد، دوستداران زیادی را به خود جذب کرده است. تصور کنید وارد جایی شده‌اید که هر گوشه و کنار آن، داستانی را روایت می‌کند، دیواری پُر از تصاویر افراد مشهور و حوادث تاریخی بزرگ، در گوشه‌ای دیگر سقراط را خواهید دید که با یک فنجان چای نشسته است و درباره فلسفه بحث می‌کند. قرار است با نویسندگان، فیلسوفان، مورخان و جامعه‌شناسان بسیار بزرگ آشنا شوید و چیزهای جدیدی کشف کنید. می‌خواهیم از جهان پررمزوراز رشته انسانی حرف بزنیم؛ رشته‌ای که به شما اجازه کاوش در تاریخ و ادبیات را می‌دهد و کمک می‌کند تا با طرز افکار انسا‌ن‌های مختلف آشنا شوید. همراه ما باشید تا با معرفی رشته انسانی، اطلاعات مفیدی را مانند معدل برای رشته انسانی به دست آورید.

معدل لازم برای رشته انتخاب انسانی

معدل لازم برای رشته انتخاب انسانی

برای رشته انسانی معدل باید چند باشد؟ اولین سؤالی که برای ورود به هر رشته‌ای از خود می‌پرسید این است. برای ورود به رشته انسانی در دبیرستان، یک کارت طلایی نیاز دارید و آن هم معدل قبولی برای رشته انسانی است. جمع معدل برای رشته انسانی و دانش‌آموزان پایه نهمی که قصد ورود به این رشته را دارند، به‌طور میانگین 16 است.

معدلی که برای انتخاب رشته شما محاسبه و لحاظ می‌شود، میانگینی از 3 سال اول متوسطه است. برای گرفتن میانگین، درس‌های تخصصی و مهم با ضرایب خود که به رشته انسانی مرتبط هستند، درنظر گرفته می‌شوند و این‌گونه میانگین شما محاسبه خواهد شد. 

امتیازهای لازم برای انتخاب رشته انسانی

برای ورود به رشته انسانی نیاز به برخی پیش‌نیازها دارید:

  • علاقه به رشته انسانی: علاقه به یک رشته، مانند یک نیروی تمام‌نشدنی و قدرتمند است که تحصیل را از یک وظیفۀ خسته‌کننده، به سفری پرهیجان تبدیل می‌کند؛ بنابراین علایق خود را خوب بسنجید. 
  • معدل پایه‌های هفتم، هشتم و نهم: شرط معدل برای رشته انسانی یکی دیگر از امتیازات موردنیاز شما است. لازم است حداقل معدل را کسب کنید. 
  • نمرات دروس مرتبط با این 3 پایه: کسب نمرات خوب در دروس مرتبط با رشته علوم انسانی، نشان می‌دهد از توانایی لازم برای ورود به این رشته برخوردار هستید. 

نقش فرم‌های هدایت تحصیلی در انتخاب رشته

فرم هدایت تحصیلی مانند یک نقشه و مسیر است و به شما کمک می‌کند که با انجام چند مرحله ساده، توانایی‌ها و رشته مناسب خود را پیدا کنید. این فرم شامل چندین بخش است که عبارت‌اند از:

  • نظرسنجی از دانش‌آموز: در فرم شماره 1 جدولی از دروس مختلف علوم پایه، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش به دانش‌آموزان می‌دهند و او به‌ترتیب علایق خود، شروع به انتخاب رشته و اولویت‌بندی آن‌ها می‌کند. 
  • نظرسنجی از معلمان: در این بخش، معلمان، به دانش‌آموز، امتیازات عالی، خیلی‌خوب، خوب، متوسط  ضعیف را براساس نمرات کسب‌شده، میزان مشارکت، خلاقیت و ابتکار عمل و نیز سرعت یادگیری می‌دهند. 
  • نظرسنجی از والدین: این‌بار والدین هستند که با توجه به علایق و تواناهایی که از فرزند خود سراغ دارند، رشته‌ها را اولویت‌بندی می‌کنند. 
  • نظرسنجی از مشاوران تحصیلی دانش‌آموز: مشاوران تحصیلی، گروهی هستند که می‌توانند با دید بازتر و نگاهی منطقی‌تر، مانند معلمان، نظرات مفیدی را درباره توانایی‌های دانش‌آموز ارائه دهند. مشاوران با گرفتن نوع خاصی از آزمون‌ها از دانش‌آموزان، امتیازاتی را در این فرم، برایشان ثبت می‌کنند.

حداقل معدل برای انتخاب رشته انسانی چیست؟

حداقل معدل برای رشته انسانی

همان‌طور که اشاره کردیم، به‌کمک یک کارت طلایی می‌توانید قدم در مسیری بگذارید تا بتوانید دنیای اطراف خود را بیشتر بشناسید و وارد یک ماجراجویی عمیق شوید؛ اما حداقل عدد روی کارت طلایی یا همان معدل شما، عدد 14 است که حکم یک گذرنامه را دارد و با کمتر از این معدل، امکان ورود به رشته انسانی وجود ندارد؛ اما باید تلاش کنید تا بتوانید با کسب معدلی بالاتر از 16، امکان تحصیل در دبیرستان‌های سرشناس و موفق‌تری را داشته ‌باشید؛ زیرا همان‌طور که می‌دانید مدارس خوب و برتر با شرط معدل ثبت‌نام می‌کنند. 

به‌غیر از معدل لازم برای رشته انسانی، نمرات چه درس‌هایی لازم است؟

کسب نمرات بالا و درخشان برای شما در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم، مانند چراغ راه است و مسیر ورود را برایتان روشن می‌کند. مجموع نمرات دروس مهم برای رشته انسانی، به‌طور جداگانه در هر سه پایه، باید حداقل 42 باشد. این دروس و نمراه موردنیاز هر درس عبارت‌اند از:

  • حداقل نمره موردنیاز برای درس ادبیات فارسی، یکی از دروس اصلی رشته انسانی، 14 است.
  • در درس مطالعات اجتماعی، به حداقل نمره 13 نیاز دارید.
  • حداقل نمره درس عربی، یکی از دروس چالش‌برانگیز این رشته، 12 است.

آینده شغلی رشته انسانی

رشته انسانی دارای بیشترین تعداد شاخه‌های رشته‌های دانشگاهی است که این یعنی یک برد بزرگ برای شما زیرا انتخاب‌های بسیار متنوعی برای تحصیل در دانشگاه و ورود به بازار کار را دارید. تعدادی از هزاران شغلی که پس‌از تحصیل در شاخه‌های گوناگون رشته انسانی، می‌توانید داشته باشید، عبارت‌اند از:

  • نویسندگی و ویراستاری؛
  • روزنامه‌نگاری؛
  • روان‌شناسی و مشاوره؛
  • وکالت؛
  • علوم تربیتی، تدریس و آموزش؛
  • مدیریت امور بانکی و بیمه؛
  • مدیرت منابع انسانی؛
  • حسابداری؛
  • مترجم زبان‌های مختلف؛
  • و….

برخی از رشته‌های انسانی که بازار کار خوبی دارند، شامل، حقوق، روان‌شناسی، مدیریت بازرگانی، مدیریت مالی و امور بانکی، حسابداری، علوم قضایی، مدیریت هتلداری، روابط عمومی و … هستند. آینده شغلی شما، علاوه‌بر رشته تحصیلی به خلاقیت و مهارت‌های شما وابسته است؛ پس باید تلاش کنید تا در رشته خود یک متخصص شوید تا اینکه صرفاً فارغ‌التحصیل آن رشته باشید.

لیست رشته های انسانی

لیست رشته‌های ورودی انسانی به دانشگاه 

در جدول زیر برخی از رشته‌های انسانی را آورده‌ایم که برای تحصیل در دانشگاه می‌توانند انتخاب شما باشند:

لیست رشته‌های کنکور انسانی
آموزش الهیات ادیان و عرفان حقوق آموزش زبان عربی
ایران‌شناسی تاریخ و تمدن ملل آموزش زبان‌وادبیات فارسی زبان و ادبیات عربی
زبان و ادبیات کردی فلسفه و کلام اسلامی علوم حدیث زبان و ادبیات فارسی
تربیت مروج سیاسی علوم قضائی فرهنگ و معارف اسلامی فقه شافعی
فلسفه و عرفان اسلامی فلسفه و حکمت اسلامی فلسفه فقه و مبانی حقوق اسلامی
روزنامه‌نگاری علوم فنی امنیت ضدتروریسم مددکاری اجتماعی
روابط عمومی امنیت اقتصادی اقتصاد مردم‌شناسی
برنامه‌ریزی ‌اجتماعی و تعاون پژوهشگری امنیت حفاظت اطلاعات امنیت بین‌الملل
امنیت نرم امنیت اطلاعات آموزش علوم اجتماعی معارف اسلامی و مدیریت
معارف اسلامی علوم تربیتی معارف اسلامی و علوم قرآن معارف اسلامی و کلام معارف اسلامی و اخلاق
مربی‌گری عقیدتی مترجمی زبان عربی معارف اسلامی و تاریخ معارف اسلامی و ادیان
فناوری اطلاعات و ارتباطات گردشگری مدیریت اطلاعات ‌و ارتباطات مدیریت امور بانکی
مدیریت امور گمرکی مدیریت بازرگانی مدیریت بیمه مدیریت دولتی
مدیریت بیمه اکو مدیریت صنعتی مدیریت فرهنگی و هنری مدیریت کسب‌وکار
مدیریت بازرگانی و دریایی مطالعات ارتباطی تاریخ مدیریت مالی
هتلداری آموزش جغرافیا آموزش تاریخ تاریخ اسلام
علوم انتظامی زبان و زبان‌شناسی باستان‌شناسی جغرافیا
علوم سیاسی امور تربیتی علوم تربیتی آموزش ابتدایی
علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی امور دانش‌آموزان با نیاز‌ ویژه راهنمایی‌ومشاوره‌روان‌شناسی آموزش تربیت‌بدنی
مدیریت آموزشی فقه و حقوق حنفی علوم قرآن و حدیث شیعه‌شناسی

 

سخن پایانی

در پاسخ به این سؤال که ‌برای تعیین رشته انسانی معدل باید چند باشد؟ دانستید که حداقل معدل برای رشته انسانی 14 است؛ بنابراین اگر قصد تحصیل در این رشته را دارید، بهتر است از همین حالا برنامه‌ریزی کنید تا هر لحظه به هدف خود نزدیک‌تر شوید. با ورود به این رشته، سفری را برای یافتن پرسش‌های بزرگ درباره انسان و فلسفه آغاز خواهید کرد.

 

پرسش و پاسخ

  • دروس تخصصی رشته انسانی کدام‌اند؟

دروس تخصصی این رشته عبارت‌اند از: ریاضی و آمار، اقتصاد، علوم و فنون ادبی، تاریخ، عربی و زبان قرآن، جغرافیای ایران، جامعه‌شناسی و منطق.

  • مشاغل مرتبط با رشته انسانی کدام‌اند؟

این مشاغل شامل مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی، حسابداری، مدیریت بیمه، علوم قضایی، روان‌شناسی، معلمی، جامعه‌شناسی، مترجمی، هتلداری و … هستند. 

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا