قبولی در رشته تجربی

شرایط لازم برای قبولی در رشته تجربی

تحصیل در رشته تجربی، سفری هیجان‌انگیز به قلب رازهای طبیعت و بدن انسان است. انتخاب رشته تجربی، تصمیمی است که می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد؛ از جمله علاقه، کنجکاوی نسبت به پدیده‌های زیستی و همچنین کمک به دیگران برای بهبود کیفیت زندگی آنان. رشته تجربی به‌عنوان خط مقدم پیشرفت‌های علمی شناخته می‌شود و به‌همین‌سبب هر ساله هنگام انتخاب رشته، تعداد قابل‌توجهی از دانش‌آموزان به‌سوی رشته تجربی سرازیر می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی دقیق به شرایط قبولی در رشته تجربی بیندازیم و دریابیم که چگونه می‌توان به این رشتۀ پرچالش و پرطرفدار راه یافت؛ پس با ما همراه باشید.

معدل لازم برای انتخاب رشته تجربی

برای ورود به هر رشته‌ای، شرایط و قوانین خاصی وجود دارد. به‌ویژه اگر رشته تحصیلی موردنظر شما، مانند علوم تجربی، از رشته‌های برجسته و پرطرفدار هم باشد. انتخاب رشته تجربی نهم در دبیرستان، نیازمند معدل بالا و عملکرد مناسب به‌خصوص در دروس علوم و ریاضی است؛ اما در شرایط انتخاب رشته تجربی، معدل حرف اول را می‌زند و برای ورود به آن، داشتن حداقل معدل 14 لازم است.

اغلب کسانی که تمایل به انتخاب رشته علوم تجربی را دارند، معدلی بالاتر از 14 کسب کرده‌اند؛ اما این حداقل نمره می‌تواند با توجه به نوع مدرسه و شهری که دانش‌آموز در آن زندگی می‌کند، متغیر باشد؛ بنابراین در شهرهایی که سطح رقابت بیشتری دارند یا مدارسی که نسبتاً خاص‌تر محسوب می‌شوند، معدل لازم برای قبولی در رشته تجربی به 17 و حتی گاهی تا 19 هم صعود خواهد کرد.

امتیازهای لازم برای انتخاب رشته تجربی

 هر دانش‌آموزی باید مجموعه‌ای از امتیازات و معیارهای لازم را کسب کرده باشد تا بتواند رشته تجربی را انتخاب کند. این امتیازها معمولاً با توجه به فرم هدایت تحصیلی و نمرات دانش‌آموز، تعیین می‌شوند؛ بنابراین مجموع امتیازات لازم برای انتخاب رشته در علوم تجربی با توجه به معدل، نمرات درس علوم و ریاضی، علاقه و توانمندی دانش‌آموز از نظر خود، مشاورین تحصیلی و والدین و همچنین برخی از نتایج حاصل از آزمون‌های استعدادسنجی، به‌دست می‌آیند. 

معدل لازم برای ورود به رشته تجربی 14 است که خود دارای 35 امتیاز است. همچنین مجموع 3 نمره درس‌های علوم و ریاضی در 3 سال تحصیلی هفتم، هشتم و نهم، باید حداقل 42 باشد.

نقش فرم‌های هدایت تحصیلی در انتخاب رشته

فرم هدایت تحصیلی ابزاری ارزشمند و بسیار کاربردی برای قبولی در رشته تجربی است و نوعی نقشه راه برای دانش‌آموزان پایه نهم محسوب می‌شود. این فرم از چندین صفحه تشکیل شده است که فایل آن نیز قابل‌دانلود است. صفحات این فرم مهم و سرنوشت‌ساز را به‌طور خلاصه معرفی می‌کنیم:

  1. نظرخواهی از دانش‌آموزان: دانش‌آموزان باید در این فرم، رشته‌ها را با توجه با علاقه و میزان توانایی‌های خود، اولویت‌بندی کنند.
  2. نظرخواهی از معلمان: معلمان می‌بایست با توجه به عملکرد هر دانش‌آموز، نظرات خود را به‌صورت امتیازهای توصیفی، در فرم دوم درج کنند.
  3. نظرسنجی از والدین: اولویت‌بندی رشته‌ها، پس‌از کاری که دانش‌آموزان در فرم اول انجام دادند، اکنون توسط والدین با توجه به علاقه‌مندی فرزند خود و مشاوره‌هایی که گرفته‌اند، انجام می‌شود.
  4. نظرسنجی از مشاوران تحصیلی: مشاوران با بررسی نتایج آزمون‌ها و میزان توانمندی‌هایی که از هر دانش‌آموز سراغ دارند، فرم مخصوص به خود را تکمیل می‌کنند.

تصمیم برای انتخاب رشته، تصمیم سرنوشت‌سازی است که دانش‌آموزان و والدین باید با کمال دقت و ریزبینی، اقدام به انتخاب کنند و مشورت از افراد آگاه و مشاوران را فراموش نکنند. 

حداقل معدل برای قبولی در رشته تجربی چیست؟

معدل لازم برای رشته تجربی

کمترین معدل لازم برای ورود به رشته تجربی نمره 14 است؛ اما ممکن است این نمره در بعضی از شهرهای بزرگ با سطح رقابت بالا و نیز مدارس خاص، نمرۀ قابل‌قبولی تلقی نشود؛ اما همان‌طور که در بند پیشین هم اشاره کردیم، معدل، تنها عامل اثرگذار در انتخاب رشته تجربی نخواهد بود.

به‌غیر از معدل لازم، نمرات چه درس‌هایی لازم است؟

تنها عامل تعیین‌کننده و اثرگذار برای ورود به رشته تجربی، معدل نیست. بلکه دانش‌آموز باید بتواند در 3 سال دوره متوسطه اول، نمرات خوبی در دروس علوم و ریاضی کسب کند.

حداقل نمره موردنیاز در درس ریاضی، 13 و در درس علوم، 14 هستند؛ اما این نمرات، میانگینی از نمره‌هایی هستند که دانش‌آموز در سه سال تحصیلی هفتم، هشتم و نهم کسب کرده است.

ضرایب پایه‌های هفتم و هشتم، یک و ضریب پایه نهم برای محاسبه میانگین، 3 است؛ بنابراین اگر شما هم متقاضی رشته تجربی هستید، تلاش کنید تا در 3 سال متوسطه اول به‌ویژه در پایه نهم، به‌خاطر بالاتربودن ضریب دروس، عملکرد برجسته‌ای داشته باشید تا نسبت به رقبا متمایز شوید.

آینده شغلی رشته تجربی

آینده رشته تجربی بسیار روشن است و فارغ‌التحصیلان این رشته پس‌از فارغ‌التحصیلی در رشته‎‌های متعدد، می‌توانند در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، صنایع داروسازی و … مشغول به کار شوند.

از دیگر جنبه‌های مثبت این رشته، امکان ادامه تحصیل و پیشرفت در مقاطع بالاتر و گرفتن تخصص‌های گوناگون در رشته‌های پزشکی و همچنین مهاجرت است؛ اما اگر تصور می‌کنید تنها با ورود به رشته تجربی قرار است در آینده‌ای نزدیک، پول پارو کنید، بهتر است بدانید همان‌طور که با رشته پول‌ساز و آتیه‌داری طرف هستید، به‌همان اندازه نیاز به تلاش فراوانی در این رشته پرمتقاضی دارید تا همانند عده‌ای از افراد که بدون آگاهی کامل اقدام به انتخاب رشته تجربی کردند و کاخ آرزوهایشان بر سرشان خراب شد، نباشید!

معرفی رشته های تجربی برای ورود به دانشگاه

رشته های تجربی

تصمیم مهم دیگر پس‌از شرکت در کنکور سراسری، بحث انتخاب رشته دانشگاهی است که حساسیت بسیار زیادی نیز دارد. برای انتخاب رشته صحیح، جهت ورود به دانشگاه باید آگاهی کامل در این مورد داشته باشید یا از مشاورین زبده کمک بگیرید. در ادامه، جدولی را جهت معرفی رشته تجربی برای ورود به دانشگاه آورده‌ایم:

پزشکی دندان‌پزشکی داروسازی اتاق عمل
دام‌پزشکی پرستاری مامایی دکترای پیوسته بیوتکنولوژی
اعضای مصنوعی بهداشت مواد غذایی بهداشت و بازرسی گوشت آموزش کودکان استثنایی
علوم آزمایشگاهی دام‌پزشکی روان‌شناسی بینایی سنجی کاردرمانی
هوشبری تکنولوژی پرتودرمانی کاردانی دام‌پزشکی گفتاردرمانی
کاردانی هوشبری شنوایی شناسی علوم آزمایشگاهی کاردانی فوریت های پزشکی
کاردانی تکنسین پروتزهای دندانی فیزیوتراپی علوم تغذیه علوم و صنایع غذایی

 

سخن پایانی

موارد گفته‌شده، تنها تعدادی از رشته‌های مهم و اصلی رشته تجربی در دانشگاه است که هر یک از صدها زیرشاخه تشکیل شده‌اند. هنگام انتخاب تعیین رشته، باید دفترچه انتخاب رشته تجربی را به‌طور کامل مطالعه کنید تا پس‌از قبولی در رشته تجربی، دچار سرگردانی نشوید.

 

پرسش و پاسخ

  • برای انتخاب تجربی معدل باید چند باشد؟

حداقل معدل لازم برای قبولی در این رشته، 14 است و شاید این عدد وابسته به شرایط و محیط بیشتر هم بشود.

  • شرایط تحصیلی لازم برای انتخاب رشته علوم تجربی در سال 1403 چیست؟
  1. اولین شرط لازم و مهم که شاید نیاز به ذکر آن نباشد، داشتن علاقه کافی برای تحصیل در رشته علوم تجربی است.
  2. شرط دوم، داشتن حداقل معدل 14 است.
  3. شرط سوم برای انتخاب رشته علوم تجربی، کسب حداقل نمره در دروس ریاضی و علوم در 3 سال تحصیلی متوسطه اول است.

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا